Sunday, October 26, 2008

STRATEGI YANG DIAMBIL OLEH PIHAK SYARIKAT DALAM PENGAMBILAN PEKERJA....

PENDIDIKAN-Setiap pekerjaan memerlukan tahap pendidikan tertentu, misalnya Polis Diraja Malaysia (PDRM), pengambilan konstabel memerlukan taraf akademik di peringkat sijil pelajaran Malaysia (SPM), manakal bagi jawatan yang lebih atas memandang individu yang mempunyai taraf pendidikan diploma mahupun Ijazah sarjana muda dan seterusnya.

KEMAHIRAN- Kemahiran merupakan aspek paling penting yang diperlukan oleh majikan dalam mengambil pekerja. Majikan memerlukan pekerja mahir kerana mereka akan lebih mudah mendapat keuntungan tanpa perlu menghabiskan duit yang banyak untuk menghantar pekerja belajar kemahiran di tempat tertentu. Individu yang mempunyai kemahiran dan pengalaman lebih diambil untuk menjadi pekerja dengan gaji yang lumayan.

SIHAT DARI SEGI FIZIKAL & MENTAL- Seperti yang semua orang tahu, individu yang sihat tubuh badan lebih diberi keutamaan dalam pengambilan kerja. Hal ini disebabkan mudah untuk pekerja tersebut berurusan dengan syarikat luar dan tidak terbatas perjalanannya.

KEPERLUAN JAWATAN-Pemohonan yang ditawarkan untuk mencari pekerja biasanya tertumpu pada keperluan dan kek osongan sesuatu jawatan itu. Pengambilan ini biasanya dibuat apabila terdapat pekerja lama yang meletak jawatan ataupun pekerja yang dipecat atas kesalahan tertentu. Oleh itu, pihak syarikat akan menyiarkan iklan jawatan kosong itu untuk diisi oleh pekerja yang berkelayakan
.

No comments: