Saturday, October 25, 2008
CONTOH ORGANISASI KERAJAAN.......
Friday, October 24, 2008
CONTOH ORGANISASI SWASTA ......
2. Bagaimanakah Syarikat ini mengatasi masalah ini?
3. Apakah strategi pengambilan pekerja dalam memastikan terdapat kepelbagaian etnik?
Pihak kami telah memasukkan @ meletakkan mereka didalam satu kumpulan yang sama supaya mereka lebih mempunyai sikap berbilang kaum dalam melakukan sesuatu kerja dan bersikap terbuka apabila menyelesaikan sesuatu masalah yg dihadapi.
4. Adakah syarikat mengalami masalah dalam pengambilan pekerja yang pelbagai etnik?
5. Apakah strategi yang diambil untuk mengatasi masalah ini?
6. Syarat-syarat pengambilan pekerja?(Intel)
-Mempunyai kemahiran yg berkaitan dengan computer dan juga elektronik dan mekatronik,
-Mempunyai kemahiran pemikiran yang tinggi dlm menyelesaikan sesuatu masalah yg dihadapi tanpa memerlukan pertolongan dari pihak atasan.
-mempunyai kelayakan(diploma/degree) dan mempunyai keputusan yg cemerlang,minimum 3.00 CGPA.
-fasih berbahasa Inggeris.
-Boleh “outstation” ( incase kalau kena pergi ke luar negara untuk training atau etc.)
Thursday, October 23, 2008
NOKIA
Nokia ditubuhkan di Finland pada tahun1965, pengasasnya adalah Fredrik Idestam manakala ketua pegawai eksekutif pada tahun 1980-an adalah Kari Kairamo. Pada dekad 1970-an, Nokia melibatkan diri dalam industri telekomunikasi dengan perkembangan Nokia DX 200. Pada tahun 1982, suis DX 200 Nokia menjadi suis telefon digit yang pertama didunia.
Pada tahuN 1980-an, semasa zaman Ketua Pegawai Eksekutif Kari Kairamo, Nokia berkembang dengan pesat ke dalam bidang-bidang baru, kebanyakannya melalui perolahan. Jorma Bllila yang menjadi Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 1992 membuat keputusan strategik untuk menumpukan kegiatan syarikat hanya kepada telekomunikasi dan pada sepanjang dekad 1990-an, Nokia meneruskan pembuangan semua bahagian bukan telekomunikasi.
Pada 19 Jun 2006, Nokia dan Siemens AG mengumumkan penggabungan perniagaan-perniagaan kelengkapan rangkaian telefon mudah alih dan talian tetap mereka untuk menjadi salah satu firma rangkaian yang terbesar di dunia. Kedua-dua syarikat akan masing-masing mempunyai kepentingan sebanyak 50% dalam syarikat infrastruktur ini yang digelarkan rangkaian nokia Siemens dan yang beribu pejabat di kawasan Helsinki. Kedua-dua syarikat ini meramalkan jualan tahunan sebanyak 16 bilion euro, dengan jimat kos sebanyak 1.5 bilion setahun menjelang 2010. Lebih kurang 20,000 pekerja Nokia akan ditukarkan ke syarikat baru ini.
Beberapa soalan berkaitan dengan kepelbagaian etnik di Syarikat Nokia:
1) Adakah Syarikat Nokia menghadapi masalah dalam pengambilan pekerja yang pelbagai etnik?
Tidak, kerana nokia menekankan hak-hak asasi dan sejagat. Dalam hal ini, nokia bebas dari sebarang bentuk diskriminasi berdasarkan ras, fahaman, warna kulit, kerakyatan, asal etnik, usia, agama dan jantina. Nokia tidak akan bertolak-ansur terhadap suasana kerja yang bertentangan dengan undang-undang dan amalan antarabangsa.
2) Apakah strategi dalam pengambilan pekerja dalam memastikan terdapat pekerja yang pelbagai etnik?
Nokia akan menilai pekerja yamg mempunyai kemahiran pelbagai dan terdiri daripada etnik serta bangsa yang berlainan kerana ia akan lebih menggerakkan pekerja untuk menyumbang idea-idea yang bernas dari pelbagai sudut. Hal ini di sebabkan, setiap individu mempunyai idea-idea yang tersendiri disebabkan latarbelakang mereka yang berbeza. Nokia komited dalam memberi peluang saksama di dalam amalan, polisi dan tatacara pengambilan tanpa mengira etnik. Jika keperluan pekerjaan dipenuhi, dengan ini tiada pekerja atau calon pekerja akan dilayan secara kurang memuaskan disebabkan etnik yang berbeza.
3) Apakah strategi Nokia dalam mengelakkan berlakunya masalah kepada pekerja yang pelbagai etnik?
Pekerja Nokia mesti menghormati dan menggalakkan nilai-nilai murni Nokia di tempat kerja, selain itu, menggalakkan kerja pasukan, tanggungjawab peribadi, dan kekuatan daripada kepelbagaian etnik. Nokia akan berusaha untuk membayar pampasan yang adil kepada semua pekerja tanpa mengira bangsa dan memberi persekitaran kerja yang selamat dan sihat kepada pekerja. Dalam masa yang sama juga nokia menerapkan nilai keakraban antara pekerja yang pelbagai etnik. Hal ini penting, supaya pekerja nokia akan mempunyai ikatan yang erat, dapat berkomunikasi antara satu sama lain dengan baik dan secara langsung pekerja akan merasakan mereka sebahagian daripada anggota nokia walaupun berbeza latar belakang.
4) Apakah syarat-syarat pengambilan pekerja Nokia?
- Mempunyai kemahiran berkomunikasi yang baik dengan pelanggan.
- Di samping memiliki personaliti yang menarik untuk menarik pelanggan.
- Pekerja nokia juga harus tahu selok belok dalam pengendalian telefon bimbit.
- Pengalaman berkaitan dengan pengurusan perniagaan seperti strategi yang akan
digunakan untuk menarik hati pelanggan untuk membeli produk nokia.
Budaya korporat
Manifesto budaya korporat rasmi Nokia, Cara Nokia, menekankan kepantasan dan kefleksibelan dalam membuat keputusan melalui sebuah organisasi rangkaian yang tidak banyak berperingkat. Walaupun bertujuan sedemikian, saiz perbadanannya masih mengenakan sedikit sebanyak birokrasi. Kesamaan peluang dan keterbukaan komunikasi juga ditekankan, bersama-sama degan kepimpinan pengurusan serta penyertaan pekerja
Nokia ialah sebuah kumpulan teknologi mudah alih yang progresif dan berpandangan jauh. Syarikat ini membelanjakan sebahagian besar pusing gantinya untuk penyelidikan dan pembangunan, dan berbangga dengan fakta bahawa syarikat ini sering merupakan syarikat yang pertama untuk memasarkan produk dan aplikasi baru. Bahasa rasmi Nokia ialah Bahasa Inggeris digunakan untuk semua pendokumenan, dan digunakan untuk komunikasi bertutur serta emel antara rakan sekerja ketika bahasa ini merupakan bahasa sama yang tunggal. Nilai-nilai Nokia ialah "kepuasan pelanggan, Rasa Hormat, Pencapaian, dan Pembaharuan".
Wednesday, October 22, 2008
Sejarah ini bermula dengan rasa, apabila Profesor Kikunae Ikeada dari Universiti Tokyo mengasingkan glutamat daripada rumpai laut dan mendapati ianya mempunyai keupayaan untuk menyerlahkan rasa makanan pada tahun 1908. Satu tahun kemudian, penemuan beliau telah diperkenalkan di pasaran dalam penambah perisa AJINOMOTO yang bermakna pati citarasa (secara saintifik dinamakan monosodium glutamate (MSG)
Hari ini, AJINOMOTO dijual di lebih daripada 100 negara dan 15 kilang AJINOMOTO yang berada di seluruh dunia membekalkan kira-kira satu pertiga daripada 1.5 juta tan monosodium glutamate di pasaran.
Pada tahun 1961, AJINOMOTO (Malaysia) Berhad memulakan perniagaannya sebagai pengeluar AJINOMOTO. Ia merupakan antara syarikat usahasama Jepun yang paling awal ditubuhkan di Negara ini. Semenjak itu, AJINOMOTO Malaysia berhad mula berkembang menjadi pengeluar perasa makanan yang dinamik yang memasarkan pelbagai jenama yang dipercayai oleh rakyat Malaysia selama beberapa dekad. Penambah perisa AJINOMOTO kami merupakan bahan wajib di hampir setiap rumah rakyat Malaysia.
PENGERUSI SYARIKAT
Gen (R) Tan Sri (Dr) Dato’ Paduka Mohammed Hashim Bin Mohd. Ali
Berumur 71 tahun dan merupakan warganegara Malaysia.Dilantik menjadi pengerusi Syarikat ini pada 5 September 1995. Beliau tidak mempunyai konflik kepentingan atau pertalian saudara dengan mana-mana pengarah lain mahu pun dengan pemegang syer. Beliau tidak pernah disabitkan kesalahan apa pun dalam tempoh 10 tahun sebelum ini melainkan kesalahan jalan raya itu pun jika ada.
PENGARAH EKSEKUTIF SYARIKAT
Shunikuci Komatsu berumur 47 tahun. Beliau berasal dari Jepun. Beliau telah dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif pada 6 Julai 2005.Memulakan kerjaya dalam bahagian jualan cawangan Nagoya di Jepun. Beliau tidak mempunyai konflik kepentingan di dalam syarikat mahu pun sebarang pertalian dengan pengarah mahu pun syer2 syarikat.
PENGARAH EKSEKUTIF SYARIKAT
Gew Ah Lek berumur 56 tahun dan merupakan warganegara Malaysia.
Beliau tidak mempunyai konflik kepentingan di dalam syarikat mahu pun sebarang pertalian dengan pengarah mahu pun syer2 syarikat.
STRATEGI SYARIKAT DALAM MENGATASI MASALAH ETNIK DI TEMPAT KERJA
Di AJINOMOTO Malaysia Berhad, mereka menggunakan strategi dalam memastikan keperluan setiap pekerja berkaitan kebajikan, rekreasi, dan kesihatan adalah diutamakan. Suasana tempat kerja diceriakan dengan aktiviti- aktiviti rekreasi, sukan dan lain-lain. Setiap langkah yang perlu telah di ambil untuk mengekalkan persekitaran kerja yang selesa. Keadaan ini adalah supaya semua pekerja dapat bertugas dengan selamat dan produktif. Cara ini dapat memastikan pekerja mereka yang terdiri daripada pekerja yang berbilang kaum dapat bekerja bersama tanpa sebarang masalah perkauman.
ETIKA PERNIAGAAN
Mereka amat mengutamakan kepuasan pengguna. Oleh kerana itu, mereka juga mengembleng segenap sumber kreatif serta menggunakan teknologi canggih untuk memastikan bahawa hanya satu produk berkualiti tinggi dan khidmat terbaik yang akan disampaikan kepada pengguna. Melalui misi mereka ini, kita boleh lihat bahawa mereka amat mementingkan kualiti pekerja dan produk.
TANGGUNGJAWAB SOSIAL
Sebagai syarikat yang terkemuka dan warga korporat yang peka terhadap keadaan social, mereka bertekad memberi sumbangan demi keharmonian dan pembangunan masyarakat. Selain itu juga, mereka memastikan pekerja sentiasa berpuas hati dengan pekerjaan mereka tanpa perlu berasa iri hati dengan etnik lain.
BUDAYA KORPORAT
Mereka juga berusaha dengan gigih untuk terus mengekalkan situasi yang kreatif, terbuka, bersemangat dan yakin yang membolehkan para pekerja bekerja dengan tekun untuk kepuasan diri dan peningkatan kerjaya.
Tuesday, October 21, 2008
Avon adalah dunia penjual langsung yang utama dan menjual produk-produk berkaitan, dengan lebih $8 bilion pendapatan tahunan keatas dan 40,000 pekerja-pekerja. Kita memasarkan produk untuk wanita melalui lebih daripada 5 juta jualan bebas Representatives didalam 100 negara. Avon dikenali dengan meluas sebagai satu puncak jenama sejagat dan sebuah pemimpin dunia dalam lipstik, minyak wangi dan produk penjagaan kulit anti penuaan.Kepelbagaian liputan Avon dalam tenaga kerja dan diteruskan seorang pemimpin dalam mengambil tindakan afirmatif bagi menjamin peluang-peluang itu dibuka untuk individu berbakat; dan begitu juga rakan-rakan dan semua kakitangan telah mengambil peluang-peluang untuk tujuan pembangunan dan kemajuan.
Prudential Kewangan
Pengurusan perkhidmatan syarikat khidmat pelanggan yang cekap bagi pelanggan dan institusa luar Negara adalah seperti The Prudential Insurance Company Amerika, satu syarikat-syarikat insurans nyawa terbesar dalam syarikat-syarikat US.Ia menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan, termasuk pertukaran wang, anuiti, pembrokeran hartanah, hak melobi, perkhidmatan-perkhidmatan penempatan semula, dan banyak lagi.Pengurusan yang cekap adalah pelbagai di PrudentialSyarikat-syarikat Amerika Syarikat di seluruh dunia berkembang maju didalam pasaran-pasaran di mana satu kepelbagaian perspektif kebudayaan, keperluan-keperluan dan keadaan-keadaan kesan reka bentuk dan penghantaran produk-produk dan perkhidmatan. Pekerja-pekerja kita, yang tinggal di Amerika Syarikat dan di lebih daripada 30 buah negara, juga mewakili satu bentuk kebudayaan.
Monday, October 20, 2008
ANALISIS KRITIKAL
jika dilihat dari peringkat lembaga pengarah, mereka terdiri daripada pelbagai hubungan etnik tetapi mereka boleh bekerjasama dan mencetuskan idea masing-masing serta akan berbincang di meja yang sama untuk mempertingkatkan kualiti syarikat. bagi pekerja bawahan, mereka sentiasa bekerjasama antara satu sama lain walaupun berlainan kaum. kerana fokus utama mereka adalah meningkatkan kualiti syarikat dan produk pengeluaran syarikat mereka. sebagai contoh, syarikat intel. walaupun terdapat sedikit masalah hubungan etnik, mereka masih cuba bekerjasama dalam memastikan produk intel berada dalam keadaan berkualiti tinggi.
Strategi pengambilan pekerja amat penting kerana selain menilai dari segi kelayakan pendidikan, orang atasan perlu memastikan terdapat setiap etnik dalam organisasi mereka kerana cara ini merupakan kaedah untuk mempertingkatkan keuntungan kerana setiap etnik mempunyai kebolehan mereka yang tersendiri. Dalam masa yang sama dapat mewujudkan kepelbagaian etnik di tempat kerja.
Sunday, October 19, 2008
KESIMPULAN
Konflik etnik dan ras adalah masalah yang kompleks. Masalah ini muncul dari keadaan sejarah masyarakat dan berkait rapat dengan aspek politik, ekonomi dan sosial masyarakat. Dari segi politik, masalah ras tidak dapat dipisahkan dari keadaan majoriti dan minoriti. Bagi ekonomi pula, apabila keadaan ekonomi tidak seimbang akan memperhebatkan masalah ras atau perkauman. Perbezaan kebudayaan, bahasa, agama dan nilai juga boleh merumitkan lagi masalah ras. Namun begitu, pada hari ini, masalah etnik di tempat kerja juga tidak asing lagi. Syarikat-syarikat kerajaan atau swasta menghadapi masalah dalam mewujudkan keseimbangan etnik di tempat kerja. Namun begitu, sikap tolenrasi antara pekerja dapat membendung masalah etnik di tempat kerja. Oleh demikian, setiap pekerja tidak kira bangsa harus mempunyai kesedaran dan kefahaman yang mendalam dalam mewujudkan suasana tempat kerja yang kondusif.
Syarikat-syarikat perlu mengambil pekerja daripada pelbagai lapisan kaum untuk mengelakkan diskriminasi dalam pengambilan pekerja. Selain itu, pengambilan pekerja yang pelbagai etnik dapat membantu memahami setiap budaya yang wujud dalam tempat kerja tersebut. Hal ini boleh mengelakkan rasa terasing terutama bagi kaum minoriti. Secara langsung, ia dapat memupuk semangat kerjasama dan perpaduan dalam setiap diri individu tanpa mengira bangsa atau etnik dalam menghasilkan kualiti kerja yang sempurna. Di samping, kepelbagaian etnik di tempat kerja dapat menggalakkan persaingan yang sihat untuk meningkatkan kualiti kerja yang lebih bermutu dan produktif. Oleh demikian, kita tidak akan dikenali dengan identiti bangsa kita sendiri tetapi kita akan dikenali sebagai bangsa Malaysia.