Saturday, October 25, 2008

CONTOH ORGANISASI KERAJAAN.......


Kami telah menemuramah seorang anggota polis iaitu En. Azizol bin Mohd. Arif selaku wakil dari Balai Polis Seksyen 11, Shah Alam untuk mengetahui sedikit sebanyak tentang kepelbagaian etnik di dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM).Antara soalan yang kami bertanyakan kepada beliau adalah seperti :-
1) Adakah terdapat masalah yang dihadapi oleh PDRM apabila mempunyai anggota yang pelbagai etnik?
Tiada, kerana semasa latihan selama 6 bulan, setiap anggota telah dilatih untuk hidup secara berkumpulan serta menerapkan sikap tiada perbezaan antara mereka kerana mereka diajar dengan menggunakan bahasa dan undang-undang yang sama.
2) Apakah strategi dalam pengambilan anggota PDRM dalam memastikan terdapat anggota yang pelbagai etnik?
PDRM telah menyediakan kuota untuk mewujudkan kepelbagaian bangsa dan etnik dalam setiap pengambilan anggota baru misalnya Melayu, Cina, India, Iban dan Kadazan.Selain itu, etnik yang kurang akan diutamakan dalam setiap pengambilan anggota baru. Selain itu, anggota PDRM mesti cukup ciri-ciri untuk menjadi anggota polis.
3) Apakah strategi PDRM dalam mengelakkan berlakunya masalah kepada anggota yang pelbagai etnik dalam PDRM?
Strategi yang diambil oleh PDRM ialah meletakkan semua anggota baru yang pelbagai kaum di bawah pusat latihan yang sama, selain itu, mereka dilatih untuk membeza-bezakan antara kaum lain serta sentiasa bekerjasama dalam satu pasukan.
4) Apakah syarat-syarat pengambilan anggota baru PDRM?
Pengambilan anggota baru dinilai melalui akademik dan fizikal. Dari segi akademik, untuk menjadi anggota biasa, mereka dinilai dengan kredit B.melayu, lulus B.inggeris dan matematik di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia(PDRM). Manakala dari segi fizikal adalah seperti sihat tubuh badan, tidak rabun mata, tinggi dan berat yang cukup untuk menjadi anggota PDRM.

No comments: